Hizb ut-Tahrir – positivt att muslimer visade sin vrede

Svenska Hizb ut-Tharirs företrädare är glada och stolta över upploppen som rasat i flera städer de senaste dagarna. Enligt organisationen är koranbränningarna en del av en hatisk politik mot islam som innefattar yttrandefrihet, integration, stängningar av islamiska skolor, politik mot hederskultur och kidnappningar av muslimska barn.

Den radikala islamistiska organisationen Hizb ut-Tharir (HuT) har gjort flera uttalanden om de senaste dagarnas upplopp i samband med planerade koranbränningar i flera städer. 

I en filmad föreläsning från Rinkeby säger en av svenska HuT:s mest aktiva medlemmar, Yusef Ahmad, att upploppen är något positivt och att det tvärtom hade varit negativt om muslimer inte skulle ha reagerat. 

”Jag vill börja med att säga att vi med stolthet ser och vi ska vara stolta över och vi ska vara glada över det som vi alltid ser när någon försöker göra något illa mot profeten (..) Och det vi ser mot koran när de försöker bränna koranen. Eller när de pratar illa om islam. 

Att muslimerna varje gång markerar, står emot, visar, är där, visar sin vrede. Det är ett gott tecken. Det är ett tecken på liv. Det är ett tecken på att vi som muslimer älskar islam och aldrig ger upp islam och aldrig lämnar islam och ingenting kan nå islam i våra hjärtan.

Den här kärleken som vi har till islam det är den som driver oss när vi ser sådana saker. Och därför ser vi varje gång, när det var i Malmö till exempel, när det var i andra städer, när det var i Linköping igår eller i Norrköping, idag i Rinkeby nu i Örebro. Nu har det börjat i Örebro också. Alla de fallen. Alla de här exemplen. När vi ser muslimer inte acceptera, markera, visa sin vrede.

Det är ingenting dåligt. Utan tvärtom. Det är något positivt. Om det inte fanns det här då skulle det vara något dåligt för då betyder det att muslimerna inte bryr sig om islam, att muslimerna inte bryr sig om koranen, att muslimerna inte bryr sig om profeten.” 

Han säger flera gånger att det aldrig är någonting dåligt när muslimer visar sin vrede och att det är ett tecken på att integrationspolitiken som försöker assimilera muslimer har misslyckats. Han säger att det egentligen är polisen och staten står bakom upploppen eftersom Rasmus Paludan tillåtits att bränna koranen. 

”Vår lojalitet ska bara vara till islam och bara vara till koranen och bara vara till profeten (..) och vi accepterar aldrig någonsin att någon säger något illa om profeten.”

I ett pressmeddelande skriver HuT att ”statens enorma satsning på dessa hatkampanjer, vars syfte är att bryta kärleken till koranen och normalisera hat mot Islam, är ett tydligt bevis på att Paludan inte är en ensamvarg som agerar efter eget tycke”.

Yttrandefriheten beskrivs under föreläsningen som en lögn och som något som används selektivt för att hacka ner på muslimer, piska muslimer och för att skrämma muslimer till passivitet. Att den används i kriget mot islam och att muslimer är stola över att yttrandefrihet inte existerar inom islam. Yttrandefrihet och åsiktsfrihet sägs ligga bakom stora delar av Sveriges samhällsproblem. En kultur som ”accepterar hån, skapar splittring, segregation och rasism”. 

”Vi ska utmana deras system. Vi ska utmana deras ideologi. Vi ska visa hur islam är bättre än dem på allt.”

Muslimer i Sverige ska inte se sig som en minoritet utan som en del av ummah 

HuT kämpar för ett globalt kalifat, talar om vikten av en världsomfattande muslimsk ummah och säger att det är skadligt om muslimer i Sverige ser sig som en minoritet och ska istället identifiera sig som en del av ummah. 

”Vi är ingen minoritet. Det är jätteviktigt. Det är en av de viktigaste, Vi är ingen svag hjälplös, maktlös minoritet. Vi är en del av den mäktigaste ummah i världen. Vi är en del av den bästa ummah sänd till mänskligheten (..). Vi är en del av en ummah som består av två miljarder människor. Vi bär ett projekt som är globalt. Vi bär lösningar på alla människans problem”.  

Som exempel på ummahs kraft lyfter han protesterna mot Danmark efter Jyllands-Postens publicering av Muhammedkarikatyrerna och kampanjerna mot Frankrike efter halshuggningen av läraren Samuel Paty: 

”I Frankrike 2020 när den där franskläraren dödades och det blev ett krig mot islam och Frankrike adopterade det här kriget mot islam, och muslimerna i hela världen rörde sig och demonstrerade och bojkottade Frankrike. Macron gick ut och bad om ursäkt” 

Hans sista exempel på ummahs styrka är LVU-kampanjen mot Sverige, där frågan om kidnappningar av muslimska barn blev en uppmärksammad fråga först efter att muslimer i andra delar av världen engagerat sig i ummahs problem i Sverige. 

Enligt HuT är det viktigt att muslimer inte integreras och att de aldrig gör avkall på något inom islam och att de behandlar islam som en ideologi. 

”Vi ska bära islam som ett ideologiskt kall. Ett ideologiskt kall som ett politiskt alternativ, vi ska bära kallet utmanande, stolt, öppet, utan att skämmas, utan att kompromissa. Du ska inte försöka harmonisera islam. Inte med västs version av islam eller den sekulära islam. Du kan inte ha en politisk islam med ett politiskt system med khalifa, med jihad, med socialt system, med ekonomiskt system med lösningar på ekonomin på alla samhällsproblem och samtidigt ha en opolitisk islam. En islam som separerar politik och religion. Det går inte ihop. Det krockar. Vi som muslimer måste bära islam ideologiskt som ett alternativ till världen. Som ett politiskt alternativ till världens alla problem. När vi gör det så motarbetar vi integrationen”. 

HuT menar att muslimer ska göras immuna mot den västerländska ideologin: 

”När de har rustats upp med islam och de islamiska tankarna då ser vi att de kommer vara immuna mot att anamma den västerländska livsåskådningen. Den västerländska ideologin, sekularismen och demokratin och friheterna.” 

SOFIE LÖWENMARK