Flickan skriver hjärtskärande att hon inte vill skiljas från sin mamma. Men efter shariadomstolens avgörande i Gaza dyker hon upp hos en ökänd imam i en liten svensk stad. Trots hans tidigare skräckvälde och familjens kopplingar till Hamas får han ensam vårdnad om henne.
Inledande sammanfattning
Imamen i den västsvenska staden blev ökänd för ett antal år sedan när han påstods ha infört ett slags skräckvälde i ett närliggande samhälle. Det talades om hot och våld och att muslimer och andra flyttade därifrån på grund av moskéns strikta tillämpning av islam.
Men det är inte för de historiska händelserna som vi nu intresserar oss för honom och hans familj; han har blivit äldre och har flyttat till en ort där han i vart fall inte offentligt har samma ställning i den muslimska gemenskapen.
För en tid sedan fick imamen och hans fru en ny familjemedlem, en flicka från Gaza som är deras barnbarn. Efter att hon folkbokförts här i slutet av 2023 fick imamen ensam vårdnad om henne genom en tingsrättsdom ett knappt halvår senare.
Flickan togs från sin mamma enligt Gazas sharialagstiftning. Enligt den förlorar en mamma, i det här fallet en änka, vårdnaden när en minderårig dotter uppnått en viss ålder. Det har Migrationsverket, Skattemyndigheten, socialtjänsten och en svensk domstol varit medvetna om men ändå accepterat. De har på samma sätt känt till och accepterat att en shariadomstol med hot om våld förpliktat mamman att överlämna dottern till imamen. De har inte heller beaktat att endast imamen, men inte flickans mamma, var part i shariadomstolen.
De svenska myndigheterna och tingsrätten har också utan vidare godtagit imamens osanna uppgifter om att ingen vet var flickans mamma befinner sig och kan nås och att flickan och mamman inte haft kontakt. Det ledde till att mamman för andra gången förlorade vårdnaden om sin dotter i en rättegång där bara imamen men inte hon själv deltog.
Inför tingsrättens prövning av om imamen skulle få ensam vårdnad om flickan valde socialtjänsten att lägga ned sin utredning och godtog i stället dokumentationen från shariadomstolen som sa att han var vårdnadshavare.
Eftersom ingen egentlig utredning gjordes om imamens lämplighet har ingen bedömt det som han och hans familj hade gjort sig ökända för i det närliggande samhället. Ingen har heller utrett och beaktat de kopplingar som genom imamens familj finns mellan den lilla orten och terrorgruppen Hamas innersta kretsar.
Imamens liv i Sverige
Imamen och hans stora familj beviljades uppehållstillstånd i Sverige från 2006 och framåt. De bosatte sig på en mindre ort där han och några släktingar styrde den lokala moskén.

En kvällstidningskollega beskriver för oss hur imamen på den tiden försökte bättra på sitt rykte genom att visa upp moskén för journalister. Under rundvandringen i lokalerna pekade han mot de olika utrymmena och upprepade på bräcklig svenska: ”se här, ingen ISIS”.
Flera offentliga tjänstemän och poliser som då arbetade närmast heltid med familjen förklarar för oss hur de överraskades när ett stort antal palestinier, många av dem barn, plötsligt dök upp på orten. Oberoende av varandra talar våra källor om misstankar om människosmuggling, narkotikahandel och bidragsbrott.
Under åren har familjen varit föremål för flera rättsprocesser. Imamen själv dömdes till sex månaders fängelse för en misshandel som han begick tillsammans med några av släktingarna och en person ansökte förgäves om kontaktförbud mot honom för en påstådd utpressning. Två passhandlingar som tillhörde imamens barn användes på Arlanda för att olovligt försöka ta in personer i Sverige. När ett av hans barn mördades i vad som i rättegångsförhör beskrevs som en narkotikauppgörelse blev saken omtalad i flera arabländer som ett troligt attentat av israeliska Mossad. Arabiska medier citerade imamen som sa att mordet var del i en fejd med en judisk granne.
Familjens medlemmar har vid flera tillfällen bytt både för- och efternamn. När imamens fru för några år sedan ville byta efternamn för tredje gången avslog PRV ansökan.
Såvitt vi känner till har imamen och hans fru aldrig haft något arbete utanför moskén under de knappt tjugo år som de bott här. Några poliser berättar för oss att de under ett spaningsuppdrag mot imamen kunde slå hål på det som var grunden för hans förtidspensionering, att han bara kunde gå cirka tjugo meter.
Efter flytten från det mindre samhället har imamen, enligt våra källor, försökt att återta sin position i moskén men inte lyckats.
Shariadomstolen
Imamen har till både svenska myndigheter och tingsrätten gett in handlingar från shariadomstolen i Gaza som gett honom vårdnaden om flickan.
I domen är imamen och en äldre släkting till flickans mamma parter. Domen förklarar att flickans pappa, imamens son, är avliden och att flickan har passerat ”åldern för kvinnlig vårdnad” och därför behöver en manlig vårdnadshavare. Det antecknas att mamman gift om sig med en utländsk man. Motsvarande skrivning finns inte för imamen, som är svensk medborgare och bosatt här, utan han beskrivs som ärlig, lojal och kvalificerad att överta vårdnaden.
Shariadomstolen förpliktar mamman att överlämna flickan till imamen och att betala hans kostnader i målet. Domen klargör att myndigheterna får använda våld för att verkställa den.

Shariadomen från Gaza
Efter att Doku lyckats hitta kontaktuppgifter till domaren vid shariadomstolen och det ombud som företrädde mammans släkting har vi frågat dem om de bakomliggande omständigheterna i målet, men vi har ännu inte fått något svar.
Oriktiga uppgifter till svenska myndigheter och domstolar
Flickan kom till Sverige i början av 2023. I de handlingar som vi fått ta del av från Migrationsverket och Skatteverket lämnas flera uppgifter som myndigheterna har ifrågasatt.
Imamen och hans fru uppges t.ex. ha tagit hand om flickan i Gaza under tre år innan hon kom hit, trots att de båda var folkbokförda här och trots att deras inlägg på sociala medier visar att det inte stämmer.
I det svenska vårdnadsmålet förklarade imamen att mamman och flickan inte haft kontakt under flera år, att ingen vet var hon finns och att hon inte går att nå. Tingsrätten utsåg därför en god man som efter en tid meddelade att hon inte hade lyckats komma i kontakt med mamman.
Redan efter ett par timmars sökande på arabiska på sociala medier identifierade vi flickans mamma. Vi har kommunicerat med henne genom hennes släkt i Gaza eftersom hon själv befinner sig på en mer krigsutsatt plats. Hon har förklarat för oss att hon på grund av det pågående kriget vill att dottern stannar i Sverige.
Vi har emellertid också tagit del av ett stort antal inlägg och meddelanden mellan flickans och mammans olika konton på sociala medier från tiden före och efter shariadomstolens avgörande. De visar imamens osanna uppgifter till tingsrätten om att flickan och mamman inte haft kontakt och att ingen vet var mamman finns. Men de visar också hur de båda har drabbats av att separeras från varandra.
När målet pågick vid shariadomstolen skrev flickan till mamman: ”Jag vill inte lämna henne, jag vill leva med henne hela mitt liv”.
Efter domen fortsatte hon: ”Mamma är den enda som gör mig lycklig. Ingen kan ta hennes plats och göra det som hon gör för mig och ingen kommer att älska mig så mycket som hon gör.”, ”Att separera en mamma är den största smärtan och den största katastrofen i världen. Att lämna en mamma är oändlig smärta, tårar och plåga”.
Hon skrev också: ”Jag svär till gud, jag kommer aldrig att lämna min mamma och jag kommer att välja henne framför allt”.
Också mamman skriver under samma tid beklagande och kärleksfulla meddelanden till flickan: ”Mitt hjärtas flicka och min själs tvilling”.
Efter shariadomen kommenterar mamman sin situation: ”Jag har funnit mer hat i mina släktingar än jag funnit hos tusen fiender”.
Så sent som när vårdnadsmålet hade inletts i Sverige skrev flickan till mamman: ”Gud, ta mig tillbaka.” och ”Jag saknar dig så mycket”. Under flickans tid i Sverige har mamman lagt upp flera bilder på sin dotter och skrivit om sin kärlek och saknad.
Tingsrätten accepterade att imamen enligt sharialagstiftningen och handlingarna från shariadomstolen var flickans vårdnadshavare och därmed behörig att ansöka om ensam vårdnad om henne. Med stöd av den osanna uppgiften att mamman inte kunde nås fick imamen ensam vårdnad.
Det finns inget resonemang hos vare sig myndigheterna eller tingsrätten om varför domen och den bakomliggande sharialagstiftningen i detta fall inte skulle strida mot svensk ordre public, dvs. mot grunderna för den svenska rättsordningen.
Imamens lämplighet som vårdnadshavare
Som ett andra, avslutande led i tingsrättens domskäl konstaterades att imamen framstår som lämplig som vårdnadshavare. Till stöd för det fanns ingen egentlig utredning. Socialtjänsten avslutade nämligen sin utredning om familjen efter att den hade godtagit dokumenten från shariadomstolen som visade att imamen var vårdnadshavare.
”Vårdnadsfrågan var central för oss. När vi hade accepterat dokumenten som visade att han var vårdnadshavare kunde vi inte utreda vidare”, säger chefen för socialtjänsten till Doku.
Tingsrätten fick därmed inte något underlag för att i lämplighetsfrågan väga in det som redan var känt om imamen och hans familj från det närliggande samhället, liksom de uppgifter som poliser och andra offentliganställda talade om, t.ex.:
- hur andra muslimer, huvudsakligen shiamuslimer, och kristna flyttade på grund av rädsla,
- nyhetsartiklar om hur människor som flytt religiöst förtryck kom till ett nytt förtryck i det lilla samhället,
- hur imamen utbildade nyanlända i bidragssökande för att de skulle slippa arbeta,
- misstankar om människosmuggling, utpressning, narkotikahandel och bidragsbrott,
- uppgifter om att flyktingar under hot om våld avkrävdes delar av sina bidrag,
- misstankar om arrangerade äktenskap och
- fängelsedomen för misshandel.
Imamens moské försvarade sig i media mot anklagelserna och förklarade att den arbetade integrationsfrämjande i samarbete med Ibn Rushd och att den också lärde ut svenska språket.
Uppgiften om att moskén undervisade i svenska ska förstås i belysning av att imamen, som bott närmare 20 år i Sverige, behövde tolk till arabiska i vårdnadsmålet. Inte heller det har tingsrätten vägt in i frågan om imamens lämplighet som ensam vårdnadshavare för en nyanländ flicka.
Eftersom socialtjänsten avslutade sin utredning före vårdnadsdomen har varken den eller tingsrätten heller fått kännedom om de sympatier för Hamas som imamen och hans familj är kända för.

Poliser och andra offentliganställda berättar för oss att det var väl känt i det närliggande samhället att familjens sociala medier genomsyrades av ett öppet stöd för Hamas.
Imamens son, dvs. flickans avlidna pappa, var inte heller vem som helst. Han ingick i al-Qassam-brigaderna, Hamas militära gren, och tjänstgjorde som livvakt åt Hamas tidigare högste ledare Ismail Haniyeh. Sonen fick en ståndsmässig begravning som martyr efter att han hade dött i en olycka. I imamens familjs hem finns minst ett martyrfotografi av honom med hans namn och texten ”Martyr Izz ad-Din al-Qassam-brigader”.

Sonens ställning bekräftades av arabiska medier något år innan han avled efter att han hade kidnappats och torterats av palestinska Fatahs underrättelsetjänst i Gaza.
Enligt uppgifter i flera arabiska medier finns även andra familjekopplingar till Hamas.
En nära släkting uppges vara en av Hamas viktigaste talesmän och en annan, som nyligen dog, var ledare för Tulkarmbrigaderna, som är anslutna till de Hamaslierade Al-Quds-brigaderna, den väpnade flygeln av Islamic Jihad-rörelsen. Han hyllas på sociala medier som hjälte av imamens fru.
Av hänsyn till den minderåriga flickan väljer vi att inte namnge personer med svensk anknytning som förekommer i texten.
SOFIE LÖWENMARK OCH LARS JONSON
Hur ska man finansiera en journalistisk nischsajt som granskar demokratiskadlig islamism?

Vi har som många andra försökt att lösa tre frågor: vi vill att nyheterna ska vara tillgängliga för alla, vi behöver intäkter för att överleva och vi vill inte ständigt be er om stöd och pengar.
Därför har vi landat i en möjligen udda konstruktion som vi i alla fall vill ge ett försök:
en frivillig prenumerationslösning.
Det kostar 185 kr per år att prenumerera på Dokus nyheter (dvs. drygt 14 kr per månad exkl. mervärdesskatt).
Den som vill stödja oss med mer eller mindre än så får själv knappa in Swishnummer 123 126 05 12 och belopp.