”Jag tror det vore väldigt fint om du deltog i det här. Hela poängen är att skapa mindre konflikt mellan Sverige och den muslimska världen. Det skulle du kunna bidra till.” Orden är skrivna av en journalist vid public service som ber den kvinna som blev känd när hon försökte stoppa en koranbränning med en brandsläckare att medverka i ett Al Jazeera-program.
I mitten av augusti blev en svensk kvinna rikskänd när hon försökte avbryta en allmän sammankomst där en koran brändes genom att bryta igenom en avspärrning med en brandsläckare.
För en vecka sedan publicerade kvinnan ett inlägg på Facebook där hon uttryckte förvåning över ett meddelande som hon hade fått. Hon kopierade in meddelandet i sin text:
”Hej [N1], mitt namn är [journalisten] – jag kontaktar dig å Al Jazeeras vägnar. Dom kommer till Sverige o andra europeiska länder för att göra program om dagens kulturfrågor. Dom är intresserade av att träffa personer som verkar för mindre splittring i samhällen. Dom ska träffa en kille som heter [N2] som delade ut choklad till arga demonstranter vid en koranbränning och uppmanade dom att lugna sig. Dom vill även träffa dig, om det går! Jag har läst i media att du inte gillar uppmärksamhet – men jag tror det vore väldigt fint om du deltog i det här. Hela poängen är att skapa mindre konflikt mellan Sverige och den muslimska världen. Det skulle du kunna bidra till [meddelandet avslutas med en emoji] [journalisten]”.
Journalisten, som sedan många år är verksam vid Sveriges Radio, har gjort och gör ett stort antal inslag för Ekot och andra program.
Såvitt Doku känner till är journalisten inte anställd vid Sveriges Radio utan arbetar på uppdrag. Sveriges Radio beskriver emellertid journalisten med uttryck som reporter på Ekot och Sveriges Radios reporter och programledare.
Efter att Doku kontaktat journalisten, som bekräftar sig vara upphovsman till meddelandet, tas inlägget bort från kvinnans Facebooksida.
Vi hör därefter av oss till journalisten på nytt. Vi vill höra hur journalisten ser på Al Jazeeras rapportering om Sverige under de senaste åren och varför journalisten mot den bakgrunden väljer att bistå Al Jazeera.
Vi vill också att journalisten ska förklara sina formuleringar i meddelandet till kvinnan, dvs. varför det vore ”väldigt fint” om kvinnan deltog i Al Jazeeras reportage och vad som avses med skrivning att ”hela poängen är att skapa mindre konflikt mellan Sverige och den muslimska världen” och att kvinnan skulle kunna ”bidra till det”. Vi vill också veta hur journalisten ser på de önskemålen i förhållande till det uppdrag som journalister har i allmänhet och vid ett public service-bolag i synnerhet.
När Doku beskriver de frågor som vi vill ställa väljer journalisten att inte delta i en intervju.
Al Jazeeras roll i desinformationskampanjer mot Sverige
Al Jazeera, som ägs av det sunnistyrda emiratet Qatar, har flera gånger kritiserats för sin delaktighet i de senaste årens desinformationskampanjer mot Sverige.
Hösten 2021, innan LVU-kampanjen hade fått medial spridning i Sverige, publicerade Al Jazeera ett 50 minuter långt reportage som fokuserade på de svenska LVU-bestämmelserna. Det delades av utvisningsimamen Abo Raad och andra och blev ett slags startskott för verksamheterna i slutna Facebookgrupper.
Inslaget gjorde Facebooknätverken mer organiserade och målinriktade på att försöka få ut fler uppgifter till utländsk media om att den svenska socialtjänsten kidnappar muslimska barn.
Al Jazeera spred vid ett tillfälle falska uppgifter från den islamistiske influencern Mustafa Al-Sharqawi. Han hade förvanskat uppgifter från en intervju i Aftonbladet och påstod att en flicka hade kidnappats av socialtjänsten för att lämnas till ett homosexuellt fosterhemspar. Det svenska paret utsattes för en islamistisk hatkampanj och fick hjälp av polis att se över sin säkerhet.
Al Jazeeras inslag ledde till att chefredaktören för den arabiskspråkiga svenska nyhetskanalen Alkompis skrev ett öppet brev till Al Jazeera och påpekade felaktigheterna. Alkompis VD Julia Agha har flera gånger uppmärksammat Al Jazeeras vinklade rapportering i förhållande till LVU och koranbränningar.
Dagens Nyheter
Dagens Nyheter beskrev i texten Hetskampanjen mot lvu blev en perfekt storm hur protesterna fick bränsle i sociala medier och att svenska LVU-fall började spridas och pumpas ut utomlands av egyptiska influencers och med hjälp av Al Jazeera och andra stora mediebolag.
Försvarshögskolan
Försvarshögskolan (Magnus Ranstorp & Linda Ahlerup 2023) redogör i sin rapport LVU-kampanjen för Al Jazeeras inblandning i desinformationen mot Sverige. I ett fall där Al Jazeera visar ett videoklipp med sekvenser från influencern George Touma om ett par från Norrbotten uttrycker nyhetsankaret att svenska myndigheters brott i form av att ta barn från syriska familjer måste upphöra.
Ett annat är Al Jazeeras publicering av bilder med logotyper från svenska företag och hashtagen på arabiska om bojkott av svenska produkter på grund av koranbränningarna i Sverige. Al Jazeera delade uppmaningen med sin egen logga inklippt i bilden på sin twitterkanal med fler än 20 miljoner följare.
Sydsvenskan
I dagarna publicerade Sydsvenskans Inas Hamdan första delen i en omfattande AI-granskning av Al Jazeeras arabiska rapportering om Sverige. Granskningen visar att Al Jazeera genomgående sprider vilseledande och felaktig information om Sverige.
En av Sydsvenskans slutsatser är att Al Jazeeras Sverigerapportering nästan uteslutande fokuserar på tre ämnen: koranbränningar, Nato och påståenden om att socialtjänsten systematiskt för bort muslimska barn. ”Det svenska perspektivet ges väldigt lite utrymme medan gäster som sprider konspirationsteorier och falska nyheter är vanligt förekommande”.
Granskningstexten inleds med en beskrivning av när professorn i statskunskap vid Uppsala universitet, Sten Widmalm, nyligen skulle delta i en direktsänd intervju hos Al Jazeera. Han skriver också själv om det tillfället i SvD.
”Den 20 juli medverkade jag i arabiska tv-kanalen Al Jazeera i en nyhetssändning som skulle handla om attacken mot svenska ambassaden i Bagdad. Hussein Allawi som är rådgivare till Iraks premiärminister intervjuades strax före. Efter en stund insåg jag att en stor del av utfrågningen skulle handla om alla möjliga skäl som kunde vägas in som orsaker till ambassadattacken. Det var ju inte bara koranbränningar i Sverige som var förolämpande. Programledaren tog upp ett antal omständigheter som hon menade blottlade hat mot muslimer och svenska regeringens ”dubbla måttstockar”. Koranbränningar tillåts, samtidigt som Israel inte fördöms, samtidigt som svensk socialtjänst tillåts kidnappa invandrarbarn, och samtidigt som homosexuellas rättigheter försvaras. Även Sveriges politik gentemot kurder och Natofrågan togs upp”
SOFIE LÖWENMARK OCH LARS JONSON
Hur ska man finansiera en journalistisk nischsajt som granskar demokratiskadlig islamism?
Vi har som många andra försökt att lösa tre frågor: vi vill att nyheterna ska vara tillgängliga för alla, vi behöver intäkter för att överleva och vi vill inte ständigt be er om stöd och pengar.
Därför har vi landat i en möjligen udda konstruktion som vi i alla fall vill ge ett försök:
en frivillig prenumerationslösning.
Det kostar 185 kr per år att prenumerera på Dokus nyheter (dvs. drygt 14 kr per månad exkl. mervärdesskatt).