Rinkebys ”borgmästare”, ängel eller demon?

Mohamed Hagi Farah till vänster, tillsammans med två av Partiet Nyans kampanjarbetare. Foto: Partiet Nyans facebooksida

Nyligen fick jag det svar jag anade på min 20 år gamla fråga om Mohamed Hagi Farah är en integrationsvänlig ängel eller en undercover-demon. Det integrationsfientliga Partiet Nyans meddelade nämligen att han kandiderar för dem till Stockholms kommunfullmäktige, skriver Kurdo Baksi.

Under många år var jag en återkommande konferencier på Rinkebyfestivalen. Enstaka gånger hade jag svårt att få tyst på barnaskaran som ockuperade scenen. Svårast blev det när en sambagrupp skulle uppträda en vacker dag i slutet av 90 talet. Då kom en lång, myndig svensk-somalisk man oombedd till min scen. Så fort han visade sig bredvid och bland halvnakna sambadansare blev det tyst på Rinkebys torg.

Mannen hette Mohamed Hagi Farah och sades ha arbetat som advokat i sitt forna hemland. Hans inhopp hjälpte mig, men något i hans kroppsspråk hindrade mig från att byta telefonnummer.

Allt sedan den dagen började han dyka upp varje gång ett evenemang skulle äga rum på Rinkeby torg eller i Rinkeby Folkets Hus. Och på alla bilder som levererades från Rinkeby i samband med makthavarbesök dök Hagi upp. En tacksam frontfigur för bekväma journalister som behövde en ”ortens röst” till sitt reportage.

Medan åren flöt sökte jag svar på en fråga: Var Hagi en humanistisk ängel eller en demon som Gud skickat till Rinkeby? Under tiden avancerade han till ”Rinkebys borgmästare” och ”ortens farsa”.  Som kommunalt anställd medborgarvärd hade Hagi Farah i 20 år en unik möjlighet att bygga upp sin ställning som vandrande ambassadör i stadsdelen.

När kamerorna var på plats i Rinkeby levererade han en version om integration som majoritetssamhället ville höra. Bakom kameran pläderade han för desintegration. Som en moralpolis krävde han rätt längd på kjolarna av svensk-somaliska kvinnor. När det anordnades ungdomsdiskotek i Rinkeby Folkets Hus stod Hagi utanför dörren och stoppade tjejer från att komma in.

När det demonstrerades för att rädda en populär friluftspark i södra Järva beredde pressen plats för Hagi som påstod sig kunna samla tjugotusen demonstranter för att förvandla parken till en muslimsk gravplats.

Parkens försvarare ville lägga den planerade begravningsplatsen bredvid och hävdade att Järva har plats för alla. Länge var V och MP på deras sida. Men Hagi Farah lyckades få partiernas lokala gruppledare med somalisk bakgrund att självsvåldigt byta partilinje, utan föregående beslut i föreningen.

Genom att få bort den attraktiva mångkulturella mötesplatsen som parken är, med hundratusentals årliga besökare, görs Tensta-Rinkeby fattigare och ännu mer isolerat. Dåligt för alla, men bra för patriarker som strävar efter ett ”eget rike” där de får vara viktiga och kan styra invånarnas liv från vaggan till graven.

Kanske lockar även tanken – när det så småningom blir dags för dem själva – att få en kunglig begravning högst uppe på toppen med utsikt över hela Järvafältet.

Och nyligen fick jag till slut det svar jag anade på min 20 år gamla fråga om Hagi är en integrationsvänlig ängel eller en undercover-demon. Det integrationsfientliga Partiet Nyans meddelade nämligen att Mohamed Hagi Farah kandiderar för dem till Stockholms kommunfullmäktige.

Kurdo Baksi. Foto: Privat

För mig känns det skönt att mitt tvivel har fått ett svar men för Sveriges bekväma journalistkår är det mindre skönt. De tassar på tå och låter Hagi Farah fortsätta vara ”före detta medborgarvärd”, ”föräldrarepresentant”, ”rinkebyprofil” och så vidare när han i själva verket har en integrationsfientlig och islamistisk agenda. Allt utom Nyans-politiker. 

Mest pinsamt blev det när God morgon världen” i februari i år inte ens nämnde att Hagi kandiderar för det islamistiska Nyans som vill polarisera Sverige.

Frågan är om vi journalister ska orka ge plats även till andra röster i orten.

KURDO BAKSI
Författare och journalist

Det här är en krönika där åsikterna är skribentens egna.

Doku är helt beroende av donationer för att kunna bedriva sin granskande verksamhet. Hjälp oss genom att stödja oss ekonomiskt: swish: 1232570844, bankgiro: 5310-8924.