Karismatisk konvertit som uppmanar till mord

Musa Cerantionio räknas som en av de populäraste våldsbejakande predikanterna bland unga jihadister. I Egypten hade han en egen TV-show. Bild från Youtube.

Vad finns det för ”influencers” i den svenska radikalislamistiska miljön? Vilka personer, i Sverige eller utomlands, inspirerar, radikaliserar och på andra sätt påverkar unga människor i Sverige till en extrem islamistisk ideologi? I den åttonde delen i Dokus serie om personer som har och har haft en stor roll för spridande av ideologi i de här miljöerna skriver vi idag om den australiensiska predikanten Musa Cerantonio, som rankats som en av de tre populäraste predikanterna bland dem som stred för IS.

”Tror vi på demokrati? Demokrati betyder att du följer människors lagar. Så om majoriteten av folket röstar för att de inte vill ha sharia-lagar måste vi följa det. Så det är inte vårt system. I slutänden måste vi inse att närhelst muslimer har försökt att använda sig av demokratiska system så har det misslyckats. /…/ Folk säger att demokrati är ett steg, och vi måste ta många steg för att nå sharia, men ta Turkiet som ett exempel. Erdogan, må Gud prisa honom för allt gott han gör, men om du ska följa hans exempel och ta ett steg i taget kommer det att ta 10 000 år innan vi når sharia.”

Robert Musa Cerantonio är en vältalig vit konvertit från Australien som blivit en av de viktigaste inspiratörerna för IS. I filmen som just citerats sitter han iförd en vit kaftan i en TV-studio inte olik vanliga sådana i profana program med en projicerad nattbild av en storstad med skyskrapor bakom sig. Programmet uppges vara baserat på tittarnas frågor. Han tycks åtminstone löst följa anteckningar på ett vitt papper, och i avbrotten för han en penna över texten. Efter ett kortare reklamavbrott återkommer Cerantonio och sammanfattar budskapet:

”Skillnaden mellan en man som är en riktig muslim och de andra är att han verkställer islam utan några som helst kompromisser. Det finns ingenting sådant som demokrati inom islam.”

2014 rankades Musa Cerantonio som en av de tre populäraste predikanterna i sociala medier bland IS-krigarna i Syrien, enligt en rapport från International Centre for The Study of Radicalisation and Political Violence. Han har framträtt i många olika sammanhang genom åren, ofta med försvar av IS-krigare och hätska utfall mot USA.

Cerantoni hade också ett Facebookonto som stängdes av 2014 efter uttalanden som: “Om vi ser att muslimer dödas av tyranniska amerikanska ledare måste vi stoppa dem med våra egna händer, det vill säga med våld. Det innebär att vi ska stoppa dem genom att bekämpa dem, genom att mörda deras förtryckande ledare, genom att försämra deras offensiva förmågor o.s.v.”

Två år senare var han tillbaka på Facebook med ett antal videofilmer som riktade sig mot homosexuella i gruppen ”Islam in Focus Australia”:

”Jag har sett med egna ögon mig hur många som identifierat sig själva som homosexuella har mottagit guidning och blivit upplysta av islam, och som vägletts till att lyda Allah. Många av dem överkom sin lust och gifte sig och fick barn. En del kunde inte överkomma sina känslor men de kunde kontrollera dem för Allahs skull.”

Facebooksidan visade ett foto av honom själv utanför Vatikanen med en svart och vit IS-flagga. Enligt Cerantonio är inte den katolska kyrkan värdig att ha kyrkor och islam kommer att besegra Rom.

Musa Cerantonio hade studerat media i Australien när han plockades upp av den tidigare nämnda egyptiska TV-kanalen som hade fått syn på ett av hans tal vid en konferens i Indien. De gav honom två program, ”Ask the Sheik” och ”Our Legacy”, som både gick ut på att ställa frågor som han besvarade. Hans styrka var inte minst att han förmådde att tala på ett sätt som gjorde att han nådde fram särskilt till konvertiter. Frågan om varför någon som han konverterar är ett återkommande tema i många av hans föreläsningar. På senare år har han spelat in liknande ”frågeshower” i Australien.

Hans styrka var inte minst att han förmådde att tala på ett sätt som gjorde att han nådde fram särskilt till konvertiter.

Cerantonio föddes 1985 i West Footscray i Melbourne i en italiensk-katolsk familj. Han gick i en katolsk skola, och fortsatte till college, och enligt honom själv gick han i en mycket liberal och rentav socialistiskt orienterad skola. År 2000, när han var 15 år, besökte han Vatikanen för att stärka sin kristna tro men kände inte att han hittat vad han sökte, vilket han också berättat om i en intervju:

”Titta på det sixtinska kapellet, där ser du en gammal man med skägg, och de säger att det där är den man som du ska tillbedja. Men det står i de tio budorden att du inte ska skapa bilder av Gud, jag fattade redan när vi bad i skolan att vi pratade om den heliga Maria, Jesus moder, och jag sa: vänta nu ett tag. Guds moder? Gud har ingen mor. Och jag sa: vänta nu ett tag, det här är rätt konstigt, jag insåg att den katolska kyrkan var helt galen. När jag var sjutton år konverterade jag till islam.”

Beslutet kröntes med en resa till Medina i Saudiarabien 2005. Senare studerade han kommunikation och historia vid Victoriauniversitet i Australien, samtidigt som han var ordförande för de muslimska studenternas organisation. Efter studierna började en intensiv period av aktivism och predikande. Han deltog i många konferenser inte bara i Australien utan även i Italien, Tyskland, Nederländerna, Indien, Kuwait, Qatar, Förenade Arabemiraten och Filippinerna, och skrev även mängder med artiklar om islam. 2010 reste han till Mellanöstern för att söka stöd för ett kommunalt muslimskt center i Melbourne, och i samband med det började även den australiensiska säkerhetspolisen att få upp ögonen för honom.

Säkerhetspolisen försökte pressa Cerantonio på information om radikala jihadister i Australien och på andra håll, under hot om att dra in hans pass om han inte samarbetade. Han gick då tillfällig med på deras krav, men flydde så fort han fick möjlighet till den muslimskt dominerade södra delen av Filippinerna, Mindanao, där den muslimska armén Moro National Liberation Front, MNLF, krigar sedan många år mot den filippinska regeringen.

Efter att ha gift sig flyttade han till Cebuprovinsen i mellersta delen av Filippinerna och där blev han kvar en tid, även om han försökte lägga ut villospår om att han krigade i Syrien och Irak. Sommaren 2015 greps han på Filipperna och fördes till huvudstaden Manila eftersom de fanns misstankar om inblandning i terrorbrott. Men efter två veckor i häkte utvisades han i stället till Australien, där han greps i samband med en fortfarande pågående rättsprocess (i maj 2016).

Förundersökningen visade tidigt att de fyras stora inspiratör var Musa Cerantonio.

Strax innan hade den australiensiska polisen gripit fyra unga män utan sjövana som var på väg att inleda en resa med en sju meter lång båt från Australien till Filippinerna, där de hoppades kunna störta regeringen och ersätta den med en ny som styrde efter islam och sharialagar. Detta vansinnesprojekt, som förstås omöjligt kunde ha lyckats, sågs ändå som ett fientligt angrepp mot en främmande makt och de dömdes samtliga till runt fyra års fängelse.

Förundersökningen visade tidigt att de fyras stora inspiratör var Musa Cerantonio, som även påstås ha bistått gruppen på olika sätt. I mars 2019 ska anklagelserna mot Cerantonio slutligen, efter att han suttit häktad i flera år, prövas inför domstol. Domaren har sagt att Cerantonio är en ”karismatisk och övertygande” förespråkare för sharialagar i Mellanöstern och Filippinerna, och att de andra männen var starkt påverkade av honom. Oavsett utfallet i rättegången så tycks händelsen på nytt att ha triggat intresset för Ceratonios föreläsningar och budskap.

ANNA-LENA LODENIUS

Läs tidigare delar i Dokus serie om salafistiska ”influencers”:
Anas Khalifa har spridit extremism i femton år
Den radikala salafisten i Halmstad
Al-Awlaki – terrorimanen som härskar på nätet

Hatpredikanten som är en ”cheerleader” för jihad
Abo Raad – imamen som hyllade IS blixtkrig i Irak
Predikanten som uppmanar kvinnor til lydnad
Hans föreläsning ledde till att bidragen drogs in

Doku är helt beroende av donationer för att kunna bedriva sin granskande verksamhet. Hjälp oss genom att stödja oss ekonomiskt: swish: 1232570844, bankgiro: 5310-8924.